Control of Electrical Machines

Docente responsabile

Cristiano Maria VERRELLI

Obiettivi

La teoria dei sistemi dinamici non lineari può essere con successo utilizzata per ottenere profonda comprensione nei campi della modellazione matematica e delle tecniche di controllo per macchine elettriche. Queste ultime infatti presentano tipici comportamenti e caratteristiche non lineari di modo che il materiale del presente corso è autocontenuto – e di sicuro interesse non solo per ingegneri dedicati al controllo di macchine elettriche ma anche per una più estesa classe di studenti interessati al progetto di controlli (non lineari). Infine, progetti individuali, che includono simulazioni numeriche ed esperimenti di laboratorio, invitano ad una intensa partecipazione.

Programma

The theory of nonlinear dynamical systems can be successfully used to gain profound insight into the fundamental mathematical modeling and control design techniques for electrical machines. Electrical machines exhibit many typical and unavoidable nonlinear features and so the material presented in this — self contained — course will be of value not only to engineers engaged in the control of electric machines but also to a broader audience interested in (nonlinear) control design. Tutor-guided individual projects (including computer simulations and lab experiments) invite an intensive participation.

The course is a unified exposition of the most important steps and concerns in the mathematical modeling and in the design of estimation and control algorithms for electrical machines such as:

• permanent magnet synchronous motors
  • permanent magnet stepper motors
  • synchronous motors with damping windings
  • induction (asynchronous) motors
  • synchronous generators.

A single notation and modern (nonlinear) control terminology is used to make the course accessible to students who are not experts in electric machines at the same time as giving a more theoretical control view point to those who are. The concepts of stability and nonlinear control theory are also recalled. Important features of the course include: mathematical modeling through nonlinear differential equations as well a wide-ranging discussion of (nonlinear) adaptive controls containing parameter estimation algorithms (important for applications). The content of the course is organized in a pedagogical, progressive exposition starting from basic assumptions, structural properties, modeling, control and estimation algorithms. Applications include: learning control of robotic manipulators and cruise/yaw rate control of electrical vehicles.

Eventuali propedeuticità

Algebra lineare, Analisi Matematica.

Testi di riferimento

• C.M. Verrelli, La Matematica Elementare del Feedback, II Edizione, Esculapio 2013.
  • R. Marino, P. Tomei, C.M. Verrelli, Induction Motor Control Design, Springer, 2010.
  • W. Leonhard, Control of Electrical Drives, Springer, 2001.
  • D.M. Dawson, J. Hu, T.C. Burg, Nonlinear Control of Electric Machinery, Marcel Dekker, 1998.
  • F. Khorrami, P. Krishnamurthy, H. Melkote, Modeling and Adaptive Nonlinear Control of Electric Motors,Springer-Verlag, 2003.

Modalità d'esame

L'eame consiste in una prova orale.

Ultimo aggiornamento Lunedì 24 Settembre 2018 13:08

You are here Insegnamenti Laurea Magistrale Control of Electrical Machines